Wednesday, August 31, 2011

Nirvana- Tehnici de meditatie





Am imprumutat-o de la biblioteca pentru ca eram in cautare de carti despre budism, iar ea parea potrivita. Nu e un ghid practic, cum ar putea suna, ci pur si simplu informatie; tehnicile de meditatie nu pot fi practicate cum trebuie singur, oricum, si asta e ceea ce spune si cartea. O sa scriu aici cateva lucruri de baza despre ce am aflat. Ca sa nu uit.

"Am inteles samsara si nirvana ca fiind stari dependente si relative si ca Universala Cauza este Mintea, care este distincta de ideile de Interes si Partialitate. Aceasta cauza universala, directionata pe calea egoismului, duce in samsara; pe cand daca este directionata pe calea altruismului, duce in Nirvana. Am fost perfect convins ca sursa reala atat pentru samsara cat si pentru nirvana este Vacuitatea."
Milarepa

"Obisnuinta de a nu avea dorinte si atasamente este necesara daca vrei sa fii liber de piedici."
"Trebuie stiut ca toate fenomenele vizibile fiind iluzorii, sunt ireale."
"Trebuie stiut ca efectul actiunilor trecute, de unde vine toata suferinta, este inevitabil."
"Trebuie stiut ca durerea, fiind un mojloc de a te convinge de necesitatea unei vieti daruite Invataturii, este un guru."
"Pentru o inteligenta obisnuita, cel mai bun sfat este de a privi toate lucrurile ca vazute in vis sau produse prin magia Invatatorului."
Calea Suprema a Discipolului, Dvagpo-Lharje

Buddha (Siddharta Gautama) s-a nascut in 563 i.Hr. intr-o regiune din Nepalul de astazi.
Dupa ce a atins Iluminarea (Nirvana), si-a explicat doctrina prin cele patru nobile adevaruri:

1. Toata lumea sufera, ca urmare a contactului cu oricare dintre cele cinci Skandha (componente ale eului: forma, senzatiile/perceptiile, conceptiile/notiunile,tendintele mentalului/creatiile imaginatiei, constiinta).
2.Originea raului (a suferintei) este dorinta insotita de placere si de activitate.
3. Incetarea raului se poate realiza prin incetarea totala a dorintei.
4. Calea nobila duce la incetarea dorintei: vedere, vorbire, actiune, mod de viata, efort, vointa, atentie, meditatie corect/a.

In budism, Iluminarea inseamna realizarea vacuitatii eului care, la fel ca intreaga lume inconjuratoare, este o iluzie. Idealul budismului este iesirea din sirul de reincarnari (Samsara) si intrarea in inexistenta, in eternitate (Nirvana).

De-a lungul timpului, au existat mai multe cai pentru atingerea acestei stari. Cartea prezinta patru dintre ele: Hinayana (Calea cea mica), Mahayana (Calea cea mare), Vajrayana (Calea de diamant) si budismul Zen (Ch'an).

1. Hinayana este calea prin care se urmareste propria desavarsire, atingerea iluminarii in scopuri strict personale.
2. Mahayana se bazeaza pe doua idei: cea de Bodhisattva, care reprezinta idealul de altruism si sustine Nirvana ca salvare pentru toti oamenii, nu doar pentru sine (Bodhisattva se numesc si cei cale aleg aceasta cale si care se dedica iluminarii celorlalti) si vacuitatea fenomenelor.

3. Vajrayana, unde se presupune ca suntem mai strans legati de corpul nostru decat in secolele trecute si, deci, ca efortul pe care trebuie sa il facem pentru a ne detasa de lucruri este si el mai mare. Calea se bazeaza pe tantrism.

4. Budismul Zen implica descoperirea puritatii fundamentale a propriului spirit prin iluminare spontana care difera de la persoana la persoana si nu printr-o invatatura si prin tehnici exacte.

"Puritatea altor invataturi este impuritate pentru tine. In realitate, nu recunoaste nici un lucru ca pur sau impur."
Cele o suta douasprezece cai ale meditatiei, C.M. Chen
Exemplu de iluminare:

- Care este metoda Eliberarii? intreba Tao-hsin.
- Dar cine te inlantuie? intreba Seng-ts'an.
- Nimeni nu ma inlantuie.
- Atunci de ce cauti Eliberarea?
In acest moment, Tao-hsin se trezi.

Monday, August 22, 2011

Zidul- Jean-Paul Sartre

"[...] luam totul in serios, ca si cand as fi fost nemuritor."

"In starea in care ma aflam, daca cineva ar fi venit sa ma anunte ca ma pot intoarce acasa linistit, ca scapasem cu viata, chestia asta m-ar fi lasat rece: sa astepti cateva ore sau cativa ani e totuna cand ai pierdut iluzia ca esti etern."

"Dar nu pentru asta acceptam sa mor in locul lui; viata lui nu avea mai multa importanta decat a mea; nicio viata nu avea importanta. Un om va fi proptit de un zid si se va trage in el pana ce va crapa: ca e vorba despre mine sau despre Gris, sau despre altul e totuna."

"[...] eram o fiinta care apartinea aceleiasi specii ca si revolverele, explozivele, bombele. Si eu, intr-o zi, la capatul intunecatei mele vieti, voi exploda si voi lumina pamantul, flacara violenta si scurta, ca o strafulgerare de magneziu."

"Si cand te gandesti ca asta e viata, ca pentru asta ne imbracam si ne spalam, si ne facem frumoase, si toate romanele despre asta se scriu, si la asta se tot gandeste omul, si pana la urma uite ce iese, te duci intr-o camera cu un tip care mai-mai sa te striveasca si care pana la urma te manjeste pe burta."

"Pe cand se uita insa la argintarie, se gandea ca se uita la argintarie, iar in spatele privirii sale palpita o usoara ceata vie. [...] I se parea ca e un norisor capricios si instabil, mereu acelasi, si totusi mereu altul, cu niste margini care se tot topeau in aer. "Ma intreb de ce oi fi existand?" "

Thursday, August 18, 2011

Cartea nelinistirii- Fernando Pessoa (I)

M-am nascut intr-o vreme cand mai toti tinerii isi pierdusera credinta in Dumnezeu, din acelasi motiv din care parintii lor o avusesera- fara sa stie de ce.
###
Nicicand nu ajungem sa ne desavarsim.
Suntem doua abisuri- o fantana contempland cerul.
###
Ce ar putea fi interesant sau util de povestit? Ceea ce ni s-a intamplat, fie ca li s-a intamplat tuturor, fie ca ni s-a intamplat numai noua; in primul caz nu-i nicio noutate, in cel de-al doilea nu-i nimic de inteles.
###
Prin ceea ce scriu eu, si admit ca e de proasta calitate, poate ca reusesc uneori sa le distrag atentia de la ceva si mai rau anumitor persoane triste sau nefericite. Nu stiu daca mi-e suficient sau nu, important e ca serveste la ceva, si asa-i toata viata.
###
E o plictiseala ce contine in sine anticiparea unei si mai profunde plictiseli; un fel de a te simti rau inca de astazi fiindca maine te vei simti rau din pricina raului avut azi.
###
Imi smulg de la gat o mana care ma sufoca. Si imi dau seama atunci ca tocmai mana mea, cea care smulgea de la gat mana ce ma sufoca, imi aruncase deja un lat in jurul gatului cu acelasi gest cu care ma elibera.
###
A ma iubi inseamna a avea mila de mine.
###
Dumnezeu e faptul ca noi existam si de asemenea ca acest lucru nu inseamna totul.
###
Singurul mod in care ne putem pune de acord cu viata este sa fim in dezacord cu noi insine. Absurdul e divinul.
###
Imi vin in aceasta clipa atatea idei fundamentale, atatea lucruri cu adevarat metafizice care se cer exprimate, incat brusc ma cuprinde o sfarseala; si ma hotarasc sa nu mai scriu, sa nu mai gandesc, dar sa las dorinta febrila de a rosti sa-mi aduca somnul, in timp ce eu, cu ochii inchisi, as continua sa mangai- cum iti plimbi mana pe spinarea unei pisici- toate lucrurile pe care as fi putut sa le spun.
###
Totul dormea de parca universul ar fi fost o greseala.
###
A-ti gasi personalitatea in faptul de a o pierde- chiar si credinta confirma acest inteles al destinului.
###
[...] ma intreb pe mine insumi cum se intampla ca imi supravietuiesc, cum de indraznesc sa am lasitatea de a vietui aici, printre toti acesti oameni carora ma straduiesc sa le seman, dornic sa ajung sa fiu realmente din aceeasi substanta cu mizeriile iluzorii din care sunt ei alcatuiti?
###
A nu sti de tine inseamna a trai. A nu sti mare lucru despre tine insuti inseamna a gandi. A afla ceva despre tine, subit [...] aceasta strafulgerare subita arde totul, consuma totul. Ne lasa goi si goliti chiar si de noi insine.
###
Moartea, spun eu, nu seamana cu somnul, caci in somn esti viu si adormit; si ma intreb cum de putem compara moartea cu orice altceva, neavand nici experienta mortii, nici pe cea a unui lucru cu care ea ar putea fi comparata.
###
Mie, cand vad un mort, moartea imi apare ca o plecare. Un cadavru imi da impresia unui costum de care te debarasezi. Cineva a plecat fara sa simta nevoia sa ia cu el singurul costum pe care-l imbraca.
###
[...] acea noblete a individualismului care consta in a nu cere nimic, niciodata, de la viata.
###
Ca sa pot sa inteleg, m-am distrus. A intelege inseamna a uita sa mai iubesti. Nu cunosc nimic mai fals si mai semnificativ in acelasi timp decat spusa lui Leonardo da Vinci cum ca nu poti iubi sau uri un lucru decat dupa ce l-ai inteles.
###
Artificialitatea e un mod de a te bucura de cele naturale. Toata placerea resimtita in fata acestor vaste campii vine din faptul ca eu nu locuiesc aici. Nu poate simti libertatea cineva care n-a trait niciodata constrans.
###
Este omeneste sa ne dorim cele necesare, dupa cum omeneste este, de asemenea, sa ne dorim ceva la care ravnim chiar daca nu este necesar. Insa este maladiv sa doresti cu aceeasi intensitate ceea ce este necesar si ceea ce este doar dezirabil, si sa suferi din pricina imperfectiunii tale cum ai suferi ca nu ai o bucata de paine. Raul romantic acesta este: sa vrei luna de pe cer ca si cum ar exista un mijloc s-o obtii.
###
Duc cu mine constiinta infrangerii ca pe un steag al victoriei.
###
[...] tot ca mine, cu totii au viitorul in urma lor.
###
Sa nu uitam niciodata sa-i detestam pe cei care se bucura, tocmai fiindca se bucura, sa-i dispretuim pe cei veseli, fiindca noi nu stim sa fim, noi, veseli ca ei... Acest fals vis si aceasta ura mediocra nu sunt decat piedestalul grosolan si intinat cu pamantul pe care a fost asezat, pe care se inalta, unica si tafnoasa, statuia Plictisului nostru, figura sumbra al carei chip e nimbat, in secret, de un suras impenetrabil.
Fericiti cei care nu-si incredinteaza viata nimanui.
###
Suntem ceva ce se petrece in antractul unui spectacol; uneori, prin anumite usi, reusim si zarim franturi din el, care s-ar putea sa faca parte doar din decor. Lumea toata e confuza, ca niste voci auzite in noapte.
###
Ceea ce e perfect nu se manifesta. Sfantul plange, si este uman. Dumnezeu tace. Iata de ce il putem iubi pe sfant, dar nu-l putem iubi pe Dumnezeu.
###
A fi constient de inconstienta vietii este cel mai vechi impozit pus pe inteligenta.
###
Pentru omul obisnuit, a simti inseamna a trai, iar a gandi este a sti sa traiesti. Pentru mine, a gandi este a trai, iar a simti este numai un aliment pentru a gandi.
###
Cu cat cineva difera mai mult de mine, cu atat el mi se pare mai real, fiindca depinde in mai mica masura de subiectivitatea mea.
###
Intelept cu adevarat e cel care are in muschii lui posibilitatea sa ajunga pe inaltimi, iar in sistemul lui de cunoastere refuzul de a urca.
###
Intre viata si mine se afla un geam subtire. Cu cat mai limpede vad si inteleg viata, cu atat mai putin o pot atinge.
###
[...] a te ocupa de umanitate e foarte, foarte futil- o arheologie a prezentului.
###
Totdeauna metafizica mi s-a parut o forma prelungita a nebuniei latente. Daca am cunoaste adevarul, l-am vedea; tot restul inseamna doar inflorituri sau sistem. Iar daca am reflecta, ar fi suficient sa constatam caracterul de neinteles al universului; caci a dori sa-l intelegi iseamna sa fii mai putin decat oamenii, intrucat a fi om inseamna sa stii ca universul nu poate fi inteles.
###
Singura atitudine demna de un om superior este sa persiste cu tenacitate intr-o activitate pe care o stie inutila, sa respecte o disciplina pe care o stie sterila si sa foloseasca norme de gandire filozofica si metafizica despre care simte ca n-au nicio importanta.
###
Orice punct de vedere este varful unei piramide rasturnate, a carei baza ramane nedefinita.
###
Cate lucruri ne sunt sgerate de muzica, desi noi stim prea bine ca n-au cum sa existe! Cat de multe lucruri nu sunt evocate de noapte, iar noi plangem, dar ele n-au existat niciodata!
###
Nu mi-e dor nici macar de senzatiile din momentele care s-au dus: ceea ce simti are nevoie de clipa prezenta; odata trecuta, intorci pagina si povestea continua, dar nu si textul.
###
De fapt, nu posedam nimic mai mult decat propriile noastre senzatii; deci pe aceste senzatii, si nu pe ceea ce percep ele trebuie sa ne intemeiem relitatea vietii noastre.
###
Cand suntem tineri suntem doi: exista in noi coexistenta propriei noastre inteligente, care poate fi mare, si tampenia lipsei noastre de experienta, care alcatuieste o a doua inteligenta inferioara. Numai cand ajungem la alta varsta se produce in noi unificarea.
###
Invingatorii isi pierd aproape toate calitatile de a se lasa coplesiti de prezentul care-i manase in lupta ce le-a adus victoria. Devin satisfacuti, iar satisfacut nu poate fi decat cel care se resemneaza, cel care nu are o mentalitate de invingator. Invinge numai cel care nu castiga. E puternic numai cel care se descurajeaza in permanenta.
###
Am vazut intotdeauna clar coexistenta mea cu lumea. Insa n-am simtit niciodata prea clar nevoia de a coexista cu ea; iata de ce nu am fost niciodata o fiinta normala.
###
Imi lipseste ceva ce nu-mi doresc si sufar din pricina ca asa ceva nu constituie realmente o suferinta.
###
[...] iubirea romantica e o cale ce duce spre deceptie, cu exceptia cazurilor cand deceptia, acceptata de la bun inceput, hotaraste sa modifice in mod constant idealul si sa teasa la fel de constant, in atelierele sufletului, noi costume care ii permit sa innoiasca tot timpul infatisarea persoanei pe care ea o imbraca.
###
Viata ii dauneaza exprimarii vietii. Daca as trai o mare iubire n-as putea s-o povestesc niciodata.
###
Vreau sa fiu o opera de arta, cel putin in suflet, daca trupeste mi-e deja imposibil.
###
A alege intre diferite moduri de inactiune a fost intotdeauna pentru mine o preocupare si un scrupul al vietii mele.
###
Iar pentru miscare imi lipseste ceva situat intre suflet si trup; mi se refuza nu gesturile, ci dorinta de a le face.
###
Se intampla ca banalitatea e un fel de inteligenta, iar realitatea, mai cu seama atunci cand e stupida si aspra, e un complement natural al sufletului.
###
E o oboseala care ar vrea nu sa inceteze sa existe- ceea ce poate sau nu poate sa devina posibil-, ci este vorba de o oboseala mult mai oribila si profunda: sa reusesti sa incetezi chiar de a fi fost existat, ceea ce nu e deloc posibil.