Tuesday, April 9, 2013

Frunze uscate- Aldous Huxley

'Singura carte care are vreo insemnatate pentru scriitor este cea pe care o scrie. Odata publicata, dupa ce altii au inceput s-o citeasca, ea isi pierde actualitatea. Asa incat un scriitor nu este niciodata interesat sa discute despre vreuna din cartile sale.'

'Desigur, din punct de vedere al pitorescului, am pierdut mult odata cu renuntarea la eticheta. Ma intreb unde vom ajunge tot renuntand la conventionalisme.'

'In literatura, clasicismul este intolerabil, pentru ca impune un numar prea mare de reguli restrictive; in dragoste el este intolerabil pentru ca impune prea putine. Ambele au insa un lucru in comun, cu toate ca in mod aparent se deosebesc, si anume: sunt prozaice si reci. Numai nascocind dragostei reguli ce pot fi incalcate, numai acordandu-i o insemnatate aproape supranaturala, ea poate fi facuta interesanta. In jurul alcovului trebuie sa roiasca deopotriva ingerii, filosofii si demonii; altminteri, barbatii si femeile inteligente n-au ce cauta in el.'

'Oamenii vor libertate, dar in cele din urma nu se aleg decat cu plictiseala.'

'Este nevoie de crinoline pentru a incita imaginatia, si de guvernante implacabile pentru a inflacara dorinta si pasiunea. Prea multele discutii usuratice despre complexul lui Oedip si despre homosexualitate nu fac decat sa toceasca dragostea. In cativa ani, si nu ma feresc sa fac profetii, voi tinerii veti incepe sa va soptiti din nou tot felul de cuvinte sublime despre ingeri, surori de caritate si infinit. Veti fi din nou cocolositi si veti suspina dupa gratii.Iar dragostea, in consecinta, va va parea mult mai romantica, mai atragatoare decat in aceste zile de emancipare.'

pag. 68-69

'Oricine are ceva de spus nu poate sa nu fie gresit inteles.'

pag. 73

'Citim cu totii prea mult in zilele noastre, pentru a citi cum trebuie.(...) Mania aceasta de a fi la curent cu toate, este cea care a nimicit arta de a citi.'

'Caci, desi am invatat sa fim dezgustati de spectacolul unei coride, al unei executii sau al unei lupte intre gladiatori, privim cu placere spasmele unor suferinte spirituale.'

'Popoarele fericite, spunem noi acum, nu au istorie;si ar trebui sa adaugam; indivizii fericiti nu au literatura.'

'Si daca te gandesti mai bine, a-i multumi lui Dumnezeu este ca acelasi lucru cu a te lauda sau a te mandri.'

'Deoarece este evident ca nu exista legi morale. Pe de o parte avem in societate obiceiuri, iar pe de alta parte indivizi cu sentimentele si reactiile lor morale specifice.'

'Ah, daca am putea fi hedonisti, sau daca am putea face numai ce-i placut! Dar, ca sa fii hedonist trebuie sa fii cu desavarsire rational: nu exista insa hedonisti autentici si nici nu vor exista vreodata.'

'De multe ori imi doresc sa nu fiu liber din punct de vedere obiectiv. Atunci, cel putin, as putea blestema pe altcineva decat pe mine insumi ca-mi sta in cale.'

'Am invatat arta de a scrie bine, adica arta de a nu spune nimic, insiruind fraze cizelate cu grija.'

'Scriu cu grija, in mod serios, cu pasiune chiar, ca si cum ar fi important pentru lume sa-mi cunoasca gandurile, ca si cum as avea un suflet de salvat, dandu-i o expresie.'

'Norii pe care ii admirati atat de mult s-au putut forma numai datorita prafului  excremential degajat de pamant si care pluteste in aer. (...) De aici provin norii- aceste splendide formatiuni celeste, dar al caror miez e facut din praf. Ce  simboluri ale idealismului uman!'

'Imi inchipuiam ca ar fi fost mai rezonabil ca ei sa-si fi oprit ambarcatiunea si sa ma fi intrebat peste intinderea de apa: "Buna dimineata, straine, ce-ti mai face sufletul? Si ce-ar trebui sa facem noi pentru a fi mantuiti?" Pe de alta parte insa, obiceiul nostru de a nu-i considera pe straini nimic altceva decat niste broaste sleite de putere, ne scuteste, probabil, de o gramada de neplaceri."

pag. 113-116

'Dar exista, oare, un motiv major sa fim emotionati ori de cate ori intalnim virtutea in societatea umana? Faptul ca oamenii au ficat si pancreas, de pilda, nu ne prea emotioneaza. La om virtutile sunt atat de firesti ca si organele digestive.'

'Singurul lucru pe care il aveti de facut este sa va opriti pentru un moment din lucru si sa va intrebati: "De ce fac asta? Pentru ce toate acestea? Am venit oare pe lume, inzestrat cu un suflet care s-ar putea foarte bine sa fie nemuritor, pentru unicul scop de a sta in fiecare zi la aceasta masa?'

'I: Si ce se va intampla daca voi deveni constient, daca voi incepe intr-adevar sa gandesc?
R: Scaunul rotativ ti se va transforma intr-un tobogan, dusumeaua biroului se va deplasa lin si te vei pomeni precipitat in abis.
In jos cu toata viteza! Senzatia e delicioasa, desi iti produce putina greata.'

 'In definitiv, ce nevoie avea sa citeasca? Cand cineva este insasi viata, n-are nevoie de hartoage.'

'Unii oameni reusesc sa-si transforme viata intr-o convalescenta continua. Se comporta mereu ca si cum cu o clipa inainte ar fi fost gata sa moara; traiesc intr-o stare de euforie, numai de dragul de a trai, si se simt fericiti numai pentru ca nu sunt morti. Pentru cei, insa, care nu sunt niste convalescenti innascuti, s-ar putea ca secretul fericirii sa se gaseasca in posibilitatea de a se ineca incomplet, de trei ori pe zi, regulat, inainte de masa. O recomand ca pe o alternativa ceva mai practica la remediul meu impotriva plictiselii: "toboganul din fiecare birou".'

'Una dintre victoriile cele mai remarcabile ale secolului al nouasprezecelea a fost delimitarea in asa fel a notiunii 'imoral' incat in mod practic aceasta sa nu poata fi aplicata decat celor care beau prea mult sau fac prea multa dragoste. Cei cu alte pacate mortale ii puteau astfel privi cu indreptatita indignare pe betivi si pe destrabalati.'

 'Ca si cum ai incerca sa privesti stelele prin fumul Londrei. Ah, daca ai putea opri aceasta miscare, sau daca ai putea scapa de ea, cu siguranta ca ai fi in stare sa vezi limpede toate aceste lucruri mari si tacute de dincolo. Dar nu poti opri miscarea si n-ai cum sa scapi de ea.'

 'Aproape nimaniu, nici chiar celor lucizi, nu le place ca rationamentele sa fie lasate in suspensie.'

'Simplitatea nu e o virtute decat la firile in mod potential complicate.'

'Poate ca suferinta este rezultatul unei vieti negative, al reactiei impotriva curentului principal.'

'Pentru a-l misca pe cel care o contempla, arta trebuie sa ramana nemiscata. Aceasta e aproape o lege a esteticii. Niciodata nu trebuie sa i se permita pasiunii sa se risipeasca prin gesturi dezordonate si debordante. Pasiunea trebuie sa fie stapanita, ca sa spunem asa, comprimata si modulata de intelect.'

'Cu alte cuvinte, stilul romantic este in esenta comic'

'Nimei n-are dreptul sa se considere mai nenorocit decat noi. Fiecare ne consideram plasat in conditiile cele mai proaste de pe pamant. Drept pentru care este marele nostru merit ca ne mentinem moralul si continuam sa ne ducem mai departe zilele.'

pag. 332

'Poate ca numai pe aceasta cale va actiona selectia naturala in directia formarii unui supraom. Numai un om inteligent va fi in stare sa suporte povara aproape intolerabila a lipsei de ocupatie si a prosperitatii.'

'Tragedia suferintei si mortii trupesti nu cunoaste catharsis. Ea isi urmeaza scrupulos, pas cu pas, drumul sumbru si degradant spre deznodamantul final. Si nu-l innobileaza nici pe cel ce sufera, nici pe cel care priveste. Numai tragedia spiritului te poate elibera si inalta.'

'Predicam nemurirea si practicam moartea.'

'E extraordinar cand te gandesti cate moduri de existenta are un lucru. Si cu cat te gandesti mai mult, cu atat orice lucru devine mai obscur si mai misterios.'

'Problema esentiala este urmatoarea: poti afirma oare ca sufletul e la discretia trupului? Poti gasi vreo explicatie constiintei recurgand la materie? Daca pornesti de la ideea ca mintea omeneasca este cea care a inventat spatiul, timpul si materia, luandu-le din realitate intr-un mod cu totul arbitrar- mai poti oare incerca sa explici un lucru prin ceva pe care el insusi l-a inventat?'

pag. 397-398


No comments:

Post a Comment