Wednesday, August 31, 2011

Nirvana- Tehnici de meditatie





Am imprumutat-o de la biblioteca pentru ca eram in cautare de carti despre budism, iar ea parea potrivita. Nu e un ghid practic, cum ar putea suna, ci pur si simplu informatie; tehnicile de meditatie nu pot fi practicate cum trebuie singur, oricum, si asta e ceea ce spune si cartea. O sa scriu aici cateva lucruri de baza despre ce am aflat. Ca sa nu uit.

"Am inteles samsara si nirvana ca fiind stari dependente si relative si ca Universala Cauza este Mintea, care este distincta de ideile de Interes si Partialitate. Aceasta cauza universala, directionata pe calea egoismului, duce in samsara; pe cand daca este directionata pe calea altruismului, duce in Nirvana. Am fost perfect convins ca sursa reala atat pentru samsara cat si pentru nirvana este Vacuitatea."
Milarepa

"Obisnuinta de a nu avea dorinte si atasamente este necesara daca vrei sa fii liber de piedici."
"Trebuie stiut ca toate fenomenele vizibile fiind iluzorii, sunt ireale."
"Trebuie stiut ca efectul actiunilor trecute, de unde vine toata suferinta, este inevitabil."
"Trebuie stiut ca durerea, fiind un mojloc de a te convinge de necesitatea unei vieti daruite Invataturii, este un guru."
"Pentru o inteligenta obisnuita, cel mai bun sfat este de a privi toate lucrurile ca vazute in vis sau produse prin magia Invatatorului."
Calea Suprema a Discipolului, Dvagpo-Lharje

Buddha (Siddharta Gautama) s-a nascut in 563 i.Hr. intr-o regiune din Nepalul de astazi.
Dupa ce a atins Iluminarea (Nirvana), si-a explicat doctrina prin cele patru nobile adevaruri:

1. Toata lumea sufera, ca urmare a contactului cu oricare dintre cele cinci Skandha (componente ale eului: forma, senzatiile/perceptiile, conceptiile/notiunile,tendintele mentalului/creatiile imaginatiei, constiinta).
2.Originea raului (a suferintei) este dorinta insotita de placere si de activitate.
3. Incetarea raului se poate realiza prin incetarea totala a dorintei.
4. Calea nobila duce la incetarea dorintei: vedere, vorbire, actiune, mod de viata, efort, vointa, atentie, meditatie corect/a.

In budism, Iluminarea inseamna realizarea vacuitatii eului care, la fel ca intreaga lume inconjuratoare, este o iluzie. Idealul budismului este iesirea din sirul de reincarnari (Samsara) si intrarea in inexistenta, in eternitate (Nirvana).

De-a lungul timpului, au existat mai multe cai pentru atingerea acestei stari. Cartea prezinta patru dintre ele: Hinayana (Calea cea mica), Mahayana (Calea cea mare), Vajrayana (Calea de diamant) si budismul Zen (Ch'an).

1. Hinayana este calea prin care se urmareste propria desavarsire, atingerea iluminarii in scopuri strict personale.
2. Mahayana se bazeaza pe doua idei: cea de Bodhisattva, care reprezinta idealul de altruism si sustine Nirvana ca salvare pentru toti oamenii, nu doar pentru sine (Bodhisattva se numesc si cei cale aleg aceasta cale si care se dedica iluminarii celorlalti) si vacuitatea fenomenelor.

3. Vajrayana, unde se presupune ca suntem mai strans legati de corpul nostru decat in secolele trecute si, deci, ca efortul pe care trebuie sa il facem pentru a ne detasa de lucruri este si el mai mare. Calea se bazeaza pe tantrism.

4. Budismul Zen implica descoperirea puritatii fundamentale a propriului spirit prin iluminare spontana care difera de la persoana la persoana si nu printr-o invatatura si prin tehnici exacte.

"Puritatea altor invataturi este impuritate pentru tine. In realitate, nu recunoaste nici un lucru ca pur sau impur."
Cele o suta douasprezece cai ale meditatiei, C.M. Chen
Exemplu de iluminare:

- Care este metoda Eliberarii? intreba Tao-hsin.
- Dar cine te inlantuie? intreba Seng-ts'an.
- Nimeni nu ma inlantuie.
- Atunci de ce cauti Eliberarea?
In acest moment, Tao-hsin se trezi.

No comments:

Post a Comment